Štát si podľa strany Za ľudí zanedbal povinnosti pri križovaní D4 a D1

Situácia okolo diaľničného obchvatu D4 a jeho napojenia na súčasnú diaľnicu D1 je ukážkou zanedbaných povinností zo strany štátu. Tvrdia to predstavitelia mimoparlamentnej strany Za ľudí. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa nich vo svojich dokumentoch uvádza, že v čase plánovaného odovzdania obchvatu D4 v januári 2021 nebude stavebne pripravená ani jedna vetva napojenia na D1 v mieste križovatky Ivanka-sever.

 
Štát zastúpený ministerstvom dopravy podľa podpredsedu strany Michala Luciaka od roku 2016 vie, že ak sa má po dostavbe D4 a R7 obchvat napojiť na D1 v bode Ivanka-sever, tak na to musí prejsť kompletnou prestavbou. Štát si však podľa neho v tomto prípade zanedbáva povinnosti. "V dôsledku toho nebude diaľničný obchvat Bratislavy použiteľný v jeho zamýšľanej podobe najmenej najbližšie tri roky, zato ľudia budú zaň každý rok platiť takmer 53 miliónov eur, hoci pôvodný účel najväčšej infraštruktúrnej stavby za posledné desaťročia nebude ešte niekoľko rokov naplnený," podotkol.

Mimoparlamentná strana poukázala na to, že v máji 2016 bola ministrom dopravy podpísaná koncesná zmluva na výstavbu diaľničného obchvatu okolo Bratislavy a rýchlostnej cesty zo Šamorína do Bratislavy. Štát sa podľa Za ľudí zaviazal, že do plánovaného ukončenia výstavby v apríli 2020 stavebne upraví úsek D1 v dĺžke tri kilometre na napojenie na diaľničnú križovatku Ivanka-sever na nový obchvat D4. V januári 2020 sa však podľa strany s výstavbou ani nezačalo. Zároveň dodáva, že ani omeškanie s výstavbou obchvatu o približne deväť mesiacov nestačilo štátu na to, aby stihol svoju časť napojenia na D4 stavebne realizovať.

Informácie predstaviteľov strany Za ľudí sú podľa rezortu dopravy neúplné a zavádzajúce, pretože štát pripravil všetko na napojenie bratislavského obchvatu na D1. "Zdržanie spôsobili predovšetkým opakované obštrukcie OZ Triblavina, ktoré napádalo proces prípravy v každom jednom kroku. Zároveň zdržanie spôsobila potreba otočiť postup prác na križovatke D4/D1, kde NDS bude nadväzovať na práce koncesionára, a nie naopak. Znamená to, že koncesionár môže neobmedzene pracovať na dostavbe D4," uviedol v reakcii odbor komunikácie MDV.

Napriek tomu, že proces prípravy napojenia D4 na D1 bol ovplyvnený týmito okolnosťami, prepojenie D4 na D1 sa podľa rezortu dopravy začalo už realizovať a rozšírenie úseku D1 Bratislava – Triblavina je navrhnuté v niekoľkých etapách. "Podpísala sa zmluva so zhotoviteľom stavebných prác mostného objektu, ktorý povedie existujúcu diaľnicu D1 ponad budovaný nultý bratislavský obchvat D4. Ide o prvú etapu budovania križovatky D4/D1, ktorá umožní koncesionárovi plynule pokračovať vo výstavbe bratislavského obchvatu," dodalo ministerstvo s tým, že s projektovou prípravou sa začalo v januári 2020.

Rezort dopravy súčasne dodal, že v ďalších etapách budú vybudované obchádzkové trasy na vedenie dopravy počas zdvihu nivelety D1 a výstavbu mostov potrebných na kompletizáciu križovatky Ivanka-sever, ako aj rekonštrukcia a rozšírenie vozovky D1 po križovatku Triblavina.

Väčšinu stavebných prác v súvislosti s obchádzkovými trasami pritom realizuje koncesionár v rámci výstavby križovatky Ivanka-sever (D4/D1). Obchádzkové trasy budú tvoriť samotné vetvy tejto križovatky. "NDS sa v ďalšej etape, ktorej realizáciu predpokladáme najskôr na prelome rokov 2020/2021, napojí na vetvy križovatky, čím sa sprejazdnia obchádzkové trasy v prevedení tri plus tri pruhy pre zdvíhanie D1 v úseku Bratislava – Triblavina," poznamenal rezort dopravy.

Doprava | 10. 01. 2020
Zdroj: TASR