Do terminálu v Dunajskej Strede by mal každý týždeň smerovať nákladný vlak z Číny

Logistika | 07. 10. 2019

Prvý nákladný vlak z čínskeho mesta Xian slávnostne dorazil do terminálu spoločnosti Metrans v Dunajskej Strede. Jeho cesta na Slovensko s celkovo 44 naloženými kontajnermi trvala 14 dní. Vôbec prvý ucelený vlak z Xianu v cieli slávnostne privítal aj minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek. Chce tým podporiť nové obchodné príležitosti, ktoré sa otvárajú aj železniciam. Ak sa prevádzka vlaku osvedčí, na Slovensko by mal smerovať pravidelne každý týždeň. Obsah kontajnerov tvorí elektronika, príslušenstvo do áut, ale i bežný spotrebný tovar.


„Výhodou je, že jeden takýto vlak naraz obslúži niekoľko krajín v našom regióne a zároveň odbremeňujeme cesty od silných nákladných áut. Prepravné kapacity Slovenska dnes nie sú ani zďaleka naplno využité, pričom trasa cez naše územie je rýchla a bezpečná. Podporím každý projekt, ktorý je prínosom aj pre naše železnice. Je však teraz sa samotnej prepravnej spoločnosti, aby takúto obchodnú príležitosť aj využila,” povedal minister dopravy Arpád Érsek.

Dunajská Streda je v tomto prípade len zastávkou čínskych kontajnerov. Ucelený vlak s kontajnermi prešiel cez Kazachstan, Rusko a Ukrajinu, aby sa dostali do cieľa na Slovensku. Ešte predtým bola nevyhnutná ich prekládka medzi širokým a európskym železničným rozchodom v TKD DOBRÁ. Ide o významný bod celej tranzitnej trasy. Terminál patriaci ZSSK CARGO s dvomi portálovými žeriavmi má prekládkovú kapacitu do 200-tisíc kontajnerov ročne. Od roku 2010 do dnešného dňa bolo preložených v TKD DOBRÁ 329 ucelených vlakov s kontajnermi prepravených medzi Čínou a Európskou úniou.

V termináli v Dunajskej Strede sa vlak začlení do existujúcej siete 550-tich vlakov Metransu týždenne. Veľká časť nákladu je distribuovaná v okolí 150-tich kilometrov od terminálu v Dunajskej Strede. Tovar smeruje k zákazníkom do Česka, Maďarska, Rakúska a samozrejme na Slovensko.

Slovenská železničná sieť je súčasťou siedmich hlavných európskych železničných koridorov a umožňuje nákladným vlakom ísť rýchlosťou až 120 kilometrov za hodinu.

Zdroj: Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky